چیجوری می تونین فرصتای جدید رو واسه افزایش درآمد تشخیص بدین؟ بعضی از سازمانا واسه رشد از روش ترکیب یا خریداری یک سازمان دیگر استفاده می کنن؛ در حالی که یه سریای دیگه، اجناس جدید تولید می کنن و در بازارای بیشتری وارد می شن. همه این روش ها مفیده، اما بعضی از رهبران همیشه از فرصتای ثابتی استفاده می کنن.

اگه تمایل دارین از روشای ثابت واسه رشد استفاده کنین، احتمال داره که فرصتای سودآورتر و با خطر کمتر رو از دست بدین. در این مقاله درباره هفت درجه آزادی واسه رشد صحبت می کنیم. ابزاری که می تونین از اون واسه تشخیص دادن فرصتای پیشرفت ای که تا کنون اونا رو نمی دیدید، استفاده کنین.

درباره مدل

مهرداد بقایی (Mehrdad Baghai)، استفن کُلی (Stephen Coley) و دیوید وایت (David White) که در شرکت مکنزی شریک هستن، مدل هفت درجه ای آزادی واسه رشد سازمان رو ارائه کرده و اونو در سال ۲۰۰۰ در کتاب «The Alchemy of Growth» چاپ کردن.

اونا این مدل رو واسه اشاره به محدود کردنایی که رهبران هنگام فکر کردن به چگونگی پیشرفت کسب وکارشان به شکل ناخودآگاه اعمال می کنن، ایجاد کردن. هر درجه به شما کمک می کنه که ذهن تون رو باز کنین و از الگوهای فکری کهنه خارج شید.

این هفت درجه آزادی واسه رشد عباتند از:

  1. فروش اجناس موجود به مشتری هایی الان
  2. جذب مشتری هایی جدید در بازار فعلی
  3. ایجاد اجناس و خدمات جدید
  4. پیشرفت رویکردهای جدید واسه ارزش رسانی
  5. رفتن به مناطق جغرافیایی جدید
  6. ایجاد ساختار صنعتی جدید
  7. ایجاد محدوده رقابتی جدید

چیجوری مدل هفت درجه ای رو اعمال کنیم

اجازه بدین به هر درجه به نوبت نگاهی بندازیم و بررسی کنیم که چیجوری می تونین در هر ناحیه بیشترین فرصتا رو بسازین. بهتره که این جدا سازی و بررسی به ترتیب انجام شه چون که از شماره ۱ تا ۷ شرایط به ترتیب سخت تر می شن.

۱. فروش اجناس موجود به مشتری هایی الان

در اولین قدم باید به این فکر کنین که چیجوری می تونین حجم بیشتری از اجناس موجود رو به مشتریان الان بفروشین.

اول راه حل بازار یابی تون رو بررسی کنین. چیجوری می تونین مشتریان رو تشویق کنین که حجم خریدشان رو زیاد کنن یا اجناس دیگر شما رو هم بخرن؟

بعد به قیمت گذاری توجه کنین. چیجوری کالاا یا خدمات تون رو قیمت گذاری کردین که بتونین با بقیه رقابت کنین؟ چیجوری می تونین ارزش بیشتری واسه مشتریان تون جفت و جور کنین تا پول بیشتری به شما پرداخت کنن؟ یا اینکه می تونین حجم فروش یا میزان سود رو با پایین آوردن قیمتا به بیشترین حد برسونین؟

پول-نام-تصویر

سعی کنین واسه بهبود وفاداری مشتریان سعی کنین. اینطوری احتمال اینکه دوباره از شما خرید کنن؛ بیشتر می شه.

۲. جذب مشتری هایی جدید در بازار فعلی

درجه دوم رشد به شما اجازه می ده به این فکر کنین که چیجوری می تونین واسه اجناس فعلی مشتری جدید جذب کنین.

شاید ایده های زیادی واسه انجام این کار تو ذهن دارین، اما اگه تا الان به این مسئله فکر نکردین، واسه تقسیم بازارتان به گروه های مشخص، به بخش بندی بازار نگاهی بندازین. می تونین رویکردهایی رو در بازار پیشرفت بدین که واسه افرادی که در این بخشا هستن یا مشتریان جدید، جذاب باشه؟

می تونین با توجه به اینکه هر محصول در چه مرحله ای از چرخه عمر خود به سر می بره، واسه هدف قرار دادن مشتری هایی مختلف از اجناس مناسب اون بخش استفاده کنین.

۳. ایجاد اجناس و خدمات جدید

در این درجه شما به دنبال ایجاد اجناس و خدمات جدید و بهبود اجناس و خدمات فعلی هستین.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   همدلی چیه و چه نشونه هایی داره 

پیشنهادهای الان تون رو بررسی کنین. چیجوری می تونین اونا رو واسه جذاب تر و موثرتر شدن بهبود بخشید؟

به خاطر ایجاد ایده های جدید واسه تولید محصول، ترکیبی از تفکر عقلانی، منظم و طوفان فکری رو به کار بگیرین. می تونین از وسایل خلاقیت استفاده کنین. جدا از اینکه این می تونینبررسی PEST رو واسه مشخص کردن روندا و تغییرات در فهم مشتریان به کار گیرید، چون که هر دوی اینا می تونن فرصتای خوبی واسه رشد باشن.

خلاقیت-خلاقانه

۴. پیشرفت رویکردهای جدید واسه ارزش رسانی

این درجه به چگونگی مدیریت اجناس و خدمات قبل و موقع رسیدن به دست مشتری مربوط می شه. چیجوری می تونین روش ایجاد، پیشنهاد و رساندن اجناس به مشتریا رو بهبود بخشید طوری که رشد رو زیاد کنه.

اول به مدیریت مراحلای کسب وکار فعلی نگاهی بندازین. می تونین با ایجاد راه و روشای جدید، بهبود کیفیت، یا کار کردن با کارایی بیشتر، ارزش بیشتری تولید کنین؟ واسه فهمیدن اینکه سازمان تون چیجوری ارزش تولید می کنه از بررسی زنجیره ارزش و زنجیره ارزش پورتر استفاده کنین. اینطوری میتونین بخشایی رو که بهتر می تونین در اونا عمل کنین، شناساییی کنین.

مشارکتا و همکاریا اینجا می تونن بسیار مهم باشن. به ویژه اگه سازمان شما واسه جواب گویی به نیازها به تنهایی سعی کنه. واسه تشخیص اینکه چه کارایی رو می تونین برون سپاری کنین و چه کارایی رو باید خودتون بکنین.

باید کانالای جدید فروش رو کشف کنین. این کار می تونه شامل به خدمت گرفتن پخش کنندهای جدید یا پیدا کردن روشای خلاقانه واسه رسیدن اجناس به دست مشتریان تون باشه.

۵. رفتن به مناطق جغرافیایی جدید

بازارای جدید می تونن محیطای جدیدی واسه رشد جفت و جور کنن. پیش از اینکه بقیه مناطق رو بررسی کنین، بازارایی رو که هم حالا در اونا کار می کنین، مورد توجه بذارین. راهی واسه عمیق تر کردن پخش در این قلمروها هست؟

بعد به دسترسی سازمان خودتون در سطح ملی نگاه کنین. اگه تنها مناطق محدودی رو پوشش میدید، بررسی کنین که چیجوری می تونین بازارای جدیدی رو در داخل کشور پیشرفت بدین؟ بزرگ ترین فرصتاتون در کجا هستن؟

هنگامی که به بازارای جهانی فکر می کنین، واسه جدا سازی و بررسی اینکه کدوم بازارا واسه کسب وکار شما مناسب ترن و از کدوم بازارا باید دوری کنین. اگه موفق شدید به بازارهای خارجی هم راه پیدا کنین، واسه اینکه به شکلی مؤثر سازمان رو با فرهنگ کشورای جدید برابری بدین، چه ملاحظاتی رو باید در نظر داشته باشین.

۶. ایجاد ساختار صنعتی جدید

این درجه شما رو تشویق می کنه تا ببینین چیجوری می تونین با استفاده از ترکیب و متحد کردن سازمانا، کسب وکارتان رو گسترش بدین.

هیچ سازمانی درون یا بیرون از صنعت شما هست که بتونین واسه رسیدن به اهداف مشترک یا ایجاد صرفهای اقتصادی بزرگ تر، با اونا شریک شید یا حتی اونا رو بخرین؟ می تونین با استفاده از اتحاد هدفمند یا ترکیب، قدرت چانه زنی خود رو افزایش بدین یا اثر بیشتری روی قوانین صنعت داشته باشین؟

به یاد داشته باشین که این می تونه منطقه پرخطری واسه رشد باشه، چون که نمیشه خیلی راحت پیش بینی کرد که که ترکیب یا خریداری بقیه بخشا چه تأثیری داره. خیلی از اونا در رسیدن به چیزی که مورد توجه دارن، ناکام می مونن.

۷. ایجاد محدوده رقابتی جدید

آخرین درجه رشد شامل یافتن فرصتایی واسه ایجاد تنوعه، اینطوری شما می تونین وارد بازارها و صنایع جدید بشین.

سعی کنین میزان دارایی هاتون رو بررسی کنین. فکر می کنین می تونین یک کسب وکار جدید راه اندازی کنین؟ واسه این کار مهارت ها و منابع سازمان تون مثل، افراد، تکنولوژی و علم رو در نظر بگیرین.

دسته‌ها: آموزشی