هروقت شخصی دچار مصیبت ناگواری شه، بیشتر از هر زمان دیگری واسه کنار اومدن با مشکلات و ادامه راه زندگی به حمایت دور و بریا نیاز داره. این واقعیت در مورد همه صدق می کنه، پس بهتره همه افراد جامعه با روشای درست حمایت عاطفی آشنا باشن. نبود آشنایی با روشای حمایت عاطفی و همدردی با دوست، باعث می شه گوش دادن به درددل افراد کار سختی به نظر برسه؛ کمتر کسی می دونه در اینجور زمانی چیجوری باید واکنش نشون بده. این مطلب به شما کمک می کنه حمایت کننده و شنونده ی بهتری باشین و بتونین در شرایط سخت به نحوی مفید و مؤثر با دوست تون همدردی کنین.

 

چیجوری همدردی خود رو بگیم؟

متأسفانه تقریبا همه مردم در مراحلی از زندگی شون اندوه و ناراحتی رو تجربه می کنن. این اندوه ممکنه به دلیل از دست دادن یک عزیز، فروپاشی نهاد خونواده یا پیشامدهای یهویی دیگر در رویدادهای زندگی باشه. هنگامی که شخصی گرفتار اینجور شرایطی شه به حمایت خونواده و دوستان خود نیاز داره و از شمام انتظار میره که با اون همدردی کنین. شما می تونین در این شرایط سخت، با حرفا یا کاراتون با اون همدردی کنین و بدونین که توجه شما واسه اون قوت قلب هستش.

خونواده

بیان شفاهی همدردی

۱. روراست باشین

به دوست تون بگید بهش اهمیت میدید و متأسفید از اینکه اون در حال تجربه اینجور شرایط سختیه. بیشتر مردم هنگام بیان همدردی، ناشیانه عمل میکنن و نمی دونن چه جوری مخاطب شون رو دلداری بدن. اینکه به دوست تون بگید بهش و مشکلاتش اهمیت میدید شروع بسیار خوبیه و این موقعیت رو واسه اون جفت و جور می کنه تا در صورت نیاز از شما خواسته کمک کنه.

  • اول با جمله ای مثل «واقعا متأسفم» با اون همدردی کنین، بعد سعی کنین راهی واسه کمک کردن بهش پیدا کنین. به جای اینکه بگید «اگه کمک خواستی به من خبر بده»، کاری رو که می تونین بکنین بهش پیشنهاد کنین، مثلا «من از بچه ها مراقبت می کنم تا تو به برنامه ریزی مراسم خاک سپاری بدی» یا «امشب برات شام درست می کنم.»
  • برنامه-ریزی

۲. مشکلات اونو قبول کنین

مشکلات اونو با بقیه مقایسه نکنین. حتی اگه شرایط مشابهی رو تجربه کردین، وانمود نکنین اونم همون حسی رو داره که شما داشته اید. اجازه بدین هر طور دوست داره با احساس خود کنار بیاد، گفتن جملاتی مثل «می دونم چه حسی داری» ممکنه آزاردهنده باشه.

  • سعی کنین به جای اینکه بگید «می دونم چه حسی داری»، از جملاتی مثل «به نظر شرایط سختیه، دوست داری صحبت کنیم؟» استفاده کنین.

۳. بحث رو عوض نکنین

وقتی با دوست تون همدردی می کنین حرفای بی ربط نزنید. واسه کسی که در شرایط سختی قرار داره از این شاخه بهش شاخه پریدن، سخت و در آخر خسته کننده هستش. به جای این کار بهش دل گرمی بدین که می تونه روی شما حساب باز کنه، بعد اجازه بدین هر چقدر نیاز داره تنها باشه.

  • حتما بهش نشون بدین که می تونه هر چقدر بخواد با شما درددل کنه یا نیازای خود رو بگه.

۴. نصیحت نکنین

افراد خیلی کمی حاضرن که موقع ناراحتی، به نصیحتای بقیه گوش کنن. تنها زمانی دوست تون رو راهنمایی کنین که خود اون مستقیما از شما خواسته کرده باشه. وگرنه، گفتن جملاتی مثل «همه چیز کم کم درست می شه» نشون می ده که شما فکر می کنین بهتر از اون از شرایطی که در اون قرار داره آگاهی دارین.

  • در دسترس باشه. مثلا می تونین بگید «هرچی نیاز داشتی فورا با من تماس بگیر.»

۵. پای ایمان و توکل رو وسط نکشید

مردم معمولا علاقه دارن در شرایط سخت مسئله ایمان رو مطرح کنن. شاید ایمان، به شما آرامش و قدرت بده اما نمی تونین مطمئن باشین واسه فردی که با اون همدردی می کنین هم به همین اندازه مؤثره. شاید در این مورد هم باور نباشید، در شرایط سخت باید از بحث کردن روی عقاید و باورها پرهیز کنین.

آرامش

۶. ملایم و صمیمی صحبت کنین

اگه صدای تون بلند و پُرتنش باشه، مضطرب و هیجان زده به نظر می رسین و این واسه بیان همدردی سودمند نیس. واسه اینکه طرف مقابل همدردی شما رو احساس کنه آروم و با صدای آهسته صحبت کنین.

بیان غیرشفاهی همدردی

۱. با دوست تون تماس فیزیکی برقرار کنین

ایجاد تماس فیزیکی به دوست تون دل گرمی می ده که کنار اون هستین و بهش اهمیت میدید. دست تون رو روی شونِه اش بذارین یا اونو در آغوش بگیرین. اگه زیاد احساس راحتی نمی کنین می تونین با اون دست بدین.

  • از هرگونه تماس فیزیکی ناخواسته پرهیز کنین. اگه به نظر می رسه مخاطب تون از شما فاصله میگیره و با انجام تماس فیزیکی راحت نیس، از این کار پرهیز کنین.
این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   همه چیز درباره افسردگی پس از زایمون 

۲. حواس تون به حالت صورت تون باشه

اینکه چه جوری حرف بزنین به اندازه واژهایی که به زبون میارید مهمه. حالت صورت تون باید با اعلام تأسف تون متناسب باشه، مثلا نباید با لبخند به کسی تسلیت بگید.

  • معمولا حالت طبیعی، بهترین حالته. یعنی پیشانی صاف، ایجاد تماس چشمی و فرم طبیعی دهن. نه لبخند بزنین و نه اخم کنین.

۳. هدیه بفرستید

هدیه ای که تهیه می کنین لازم نیس حتما سنگین و گرون باشه. بیشتر مواقع ارسال یک کارت پستال هم واسه بیان همدردی کافیه. می تونین واسه بیان همدردی با کسی که گرفتار مصیبتی شده، گل ارسال کنین.

۴. واسه تهیه ی وعدهای غذا با دور و بریا هماهنگ کنین

یکی دیگر از راه های بیان همدردی و کمک کردن در شرایط سخت، تهیه ی غذاست. با این کار دوست تون واسه روزها و هفته ها احتیاجی به تهیه ی غذا نداره و واسه کنار اومدن با شرایط جدید زمان کافی رو در اختیار اون قرار میدید. هرچه تعداد افرادی که در این مشارکت می کنن بیشتر باشه، تهیه ی همیشگی غذا آسون تر هستش.

  • سایتایی هستن که غذاهای منتخب رو در تاریخ معینی به مقصد مشخص شده تحویل میدن. استفاده از این سایتا در تهیه ی غذا به شما کمک می کنه و از انرژی و زمانی که باید واسه تهیه و تحویل چند وعده غذا در روز صرف کنین کم کرده می شه.

بیان همدردی رو ادامه بدین

۱. هر هفته با اون احوال پرسی کنین

وقتی کسی در شرایط سختی مثل فوت عزیزان یا از دست دادن شغلش قرار میگیره معمولا به طور قسمتی از حمایت دور و بریا بهره مند می شه؛ کم کم مردم مسئله رو فراموش می کنن و به زندگی شون ادامه میدن و اونو با حالی پریشون آزاد می کنن تا به تنهایی با مشکلات روبرو شه. شما باید هر هفته با شخص مورد نظرتون تماس بگیرین تا مطمئن شید خوب در حال کنار اومدن با شرایطه.

  • لازم نیس همدیگه رو در موقعیتای آزاردهنده قرار بدین. می تونین خیلی ساده اونو به نوشیدن قهوه دعوت کنین و با سؤالاتی مثل «این هفته چی کار می کنی؟» جویای حالش شید.

۲. شنونده ی خوبی باشین

شاید دوست تون نیاز داشته باشه درباره احساسی که داره صحبت کنه. بهش نشون بدین واسه شنیدن حاضرید و توجه تون مختص اوست؛ گوشی موبایل و امثال اونو کنار بذارین، تلویزیون رو خاموش کنین و هر چیزی که حواس تون رو پرت می کنه، دور کنین. تماس چشمی برقرار کنین، سر تکون بدین و با واژهایی مثل عجب، که این طور و … در موقعیتای مناسب نشون بدین که در حال گوش دادن به حرف هاش هستین. قضاوت نکنین و درباره پاسخی که باید بدین، یا کاری که فکر می کنین باید انجام می داد یا باید بکنه فکر نکنین. اجازه بدین صحبت کنه و صحبتش رو قطع نکنین.

  • اونو تحت فشار نذارین . شاید واسه صحبت کردن آماده نباشه، یا شاید واسه بیان افکارش به زمان نیاز داشته باشه.

۳. قضاوت نکنین

مردم معمولا کسائی رو که در مدت زمان معینی خودشون رو از شرایط سختی مثل رابطه خشن خارج نمی کنن یا با واقعه ی اندوه باری مثل فوت یکی از اعضای خونواده کنار به سختی قضاوت می کنن. به یاد داشته باشین مدت زمان مورد نیاز جهت کنار اومدن با مشکلات واسه همه برابر نیس و شما در جایگاهی نیستین که تصمیم بگیرین افراد کی و چیجوری باید وارد مراحل بعدی زندگی شون شن. در برابر کسی که با اون همدردی می کنین دل سوز و مهربون باشین و درباره نحوه ی کنار اومدن اون با شرایط، قضاوت رو کنار بذارین.

  • منظور این نیس که باید از همه رفتارهای ناشایست اون صرف نظر کنین. هروقت رابطه واسه تون ناسالم شد، شما آزاد هستین رابطه تون رو قطع کنین.

۴. واسه کمک در دسترس باشین

در کنار احوال پرسیای همیشگی، باید به دوست تون نشون بدین هروقت نیاز داشت به کسی تکیه کنه می تونه روی شما حساب کنه. به تماسا، پیاما و ایمیلای اون جواب بدین و واسه کمک کردن بهش در کارای سخت یا کارای روزمره راغب باشین. اگه کار پُرزحمتی مثل تغییر دکوراسیون اتاق بعد از فوت همسر در پیش داره واسه کمک کردن بهش داوطلب شید.

منبع : wikihow

در هر گفتگو ای جواب بله بگیرین، گفتگو بر سر حقوق بیشتر، معاملات بزرگ و حتی یک کار روزمره


دسته‌ها: آموزشی