خیلی از ما افرادی رو می شناسیم که به خاطر مهارتای فنی و حرفه ای شون به موقعیت و جایگاه شغلی خاصی رسیدن، اما در مورد بقیه مثل همکاران شون مشکل دارن چون در مهارتای اجتماعی خیلی قوی نیستن. ممکنه که این به دلیل رفتار خشک اونا هنگام خواسته از بقیه، گوش ندادن به بقیه یا ناتوانی اونا در کنار اومدن با روشای کاریِ مختلف باشه. شمام اینجور همکاری دارین؟ یا شاید خودتون تا حدودی با این مشکل دست به گریبانید؟!

 

افرادی با مهارتای اجتماعی ضعیف معمولا دچار اختلاف و اختلافایی می شن که تنها با کمی رفتار خوب، امکان پرهیز از اونا هست! این مشکل باعث خستگی و اضطراب همه افراد درگیر می شه و بهترین برنامه های کاری رو به طرف شکست جهت می ده.

بسیاری باور دارن که با آموزش و کسب تجربه میشه مهارتای حرفه ای و فنی رو پیشرفت داد، اما وقتی سخن از مهارتای اجتماعی می شه باور عادی اینه که «آدم همینه که هست!» و هیچ شانسی واسه ایجاد تغییر وجود نداره (یا شانس ناچیزی هست). خوشبختانه این باور اصلا درست نیس و واسه تقویت مهارتای اجتماعی راه های مختلفی مثل تمرین همدلی با بقیه هست.

همدلی یعنی چه؟

همدلی یعنی درک احساسات بقیه، توانایی «خود رو جای بقیه گذاشتن» و یعنی درک افکار و موقعیت اونا. واسه همدل بودن باید بالاتر از خودتون و نگران هاتون رو درنظر بگیرین. اگه بالاتر از دنیای خودتون رو ببینین، چیزای مهم زیادی کشف می کنین.

کسائی که به خودخواهی و کوچیک بینی معروفند، بیشتر معنی مهم تری رو فراموش می کنن؛ اینکه اونا هم یکی از میلیاردها آدم کره ی زمین هستن! پس فراموش نکنین که دنیا پر از آدمایی مثل شماس و نمی تونین از اثر اونا بر زندگی تون پرهیز کنین. پس با قبول کردن این حقیقت، با بقیه رابطه برقرار کنین و واسه درک اونا سعی کنین.

همدلی مؤثر

واسه همدلی مؤثر موارد زیر رو درنظر بگیرین:

۱. از دیدگاه تون دست بکشین و سعی کنین تا از زاویه دید طرف مقابل به ماجرا نگاه کنین

با این کار متوجه میشید که طرف مقابل تون قصد بدی نداره و از روی نامهربانی و لجبازی رفتار نمی کنه، بلکه طبق میزان علم خود و موقعیتی که در اون قرار داره واکنش نشون می ده.

۲. نقطه نظر طرف مقابل رو تأیید کنین

پس از اینکه متوجه دلایل موجود پشتِ باورها و واکنشای طرف مقابل شدید، اونو تأیید کنین. فراموش نکنین که تأیید کردن همیشه به معنی موافق بودن نیس! میشه قبول کرد که بقیه باورها و نظرات متفاوتی دارن و واسه باورهایشان هم دلایل خوبی دارن.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   همه چیز در مورد حق طلاق زن 

۳. دیدگاه خودتون رو آزمایش کنین

بیشتر جلو بردن حرف ، برنده شدن و اثبات خودتون فکر می کنین؟ یا یافتن راهِ حل، ایجاد رابطه و پذیرش بقیه رو در اولویت قرار میدید؟ بدون ذهن و نگرشی پذیرا واسه همدلی، با بقیه دچار مشکل میشید.

۴. خوب گوش بدین

به حرف طرف مقابل تموم و کمال گوش بدین، به گفته ها و آهنگ صداش توجه کنین، حرکات بدن اونو موقع صحبت درنظر بگیرین، با تکیه بر غرایزتان سعی کنین تا بفهمین که پیام مهمی رو انتقال می ده یا نه، و آخرسر کشف کنین که اون چه احساسی داره.

۵. از طرف مقابل درباره تصمیمات و واکنشش بپرسید

اگه مطمئن نیستین، از طرف مقابل بخواهید تا موقعیتش رو براتون توضیح بدین. این روش آسونترین و سرراست ترین راه واسه فهمیدن دیگرونه؛ اما استفاده از این روش واسه همدلی با بقیه خیلی عادی نیس.

به هرحال هیچ اشکالی نداره که مستقیما از طرف مقابل بپرسید که چه می خواد؛ شاید واسه حدس درست تون هم کسی به شما جایزه می ده!

رئیسی رو درنظر بگیرین که به کارکنانش بن خرید لوازم آشپزی پاداش می ده، درحالی که هیچ یک از اونا علاقه ای به آشپزی ندارن. این رئیس نه طبق باور کارکنانش، بلکه طبق باوری که خود از هدیه ی مناسب داره تصمیم میگیره.

هنگام رفت و امد با بقیه این نکتها رو به کار بگیرین. چون که اینطور توجه تون رو نسبت به احساسات، افکار و چیزی که تجربه کردن افزایش میدید و دلسوزتر و صمیمی تر به نظر می رسه. توانایی دیدن مسائل از زوایهای مختلف و توانایی استفاده از اون در هر موقعیتی یک موهبته.

  • با ذهن و جسم تون به اتفاقات توجه کنین.
  • با دقت گوش کنین و نکته های مهم رو یادداشت کنین.
  • با آهنگی تحریک کننده به پیام اصلی جواب بدین.
  • انعطاف پذیر باشین و هم زمان با تغییر دیدگاه و افکار طرف مقابل، شمام دیدگاه تون رو تغییر بدین.
  • به نشونه هایی که شما رو در راه درست نگه می دارن (توجه به موضوع یا نکته درست)، توجه کنین.

دسته‌ها: آموزشی